16. feb. 2016

Lefse historie...

Det finnes MASSE typer lefser... å eg har som vanlig prøvd meg på ting eg ikke kan...
 Gammeldagslefser
Nordlandslefser også kaldt eggelefser
og Mørlefser.....

I mange familia går sånne ting i arv, å man får vært med på prosessen fra man va små, men ingen i våres familie har vært nokka større lefsebakera, å vi som no e her har aldri lært å bake det hjemme... Lefsebaking e vel også nokka som skal værnes om å holdes innenfor familien.  Har fått det samme blikket når eg spurte on eg kunne være med å bake lefse, som den gangen eg spurte om eg kunne være med nån på sopptur...eg blei sett på med et blikk som sa: Du kan det med å drømme du.
Ja ja eg får det kanske til en gang...

I fjor før jul så hadde eg en sånn her lefseopplevelse igjen, men i år fant eg ei fantastisk oppskrift på mørlefse, dem va faktisk så god at til og med eg som ikke har vært så gla i det syntes dem va fantastisk. Eg fikk til både med deigen og utbaking uten mye mel....

Nordlandslefsen eg bakte kommer fra ei dame i Suldal i Rogaland. Denne oppskrifta e faktisk så forståelig som mørlefse oppskrifta, men det e masse arbeid å lage dem, men verdt strevet for det e de aller beste lefsen eg nåen gang har spist, alikavell e lefsen ho Inger lage best :)





















Så va det de herre gammelerik.. nei gammeldagslefsen med mel til passe deig... det e ikke nokka for meg. Det finnes sikkert like masse framgangsmåta på å lage den deigen som det finnes takke eller steikehelle i verden, nån skal kokes, nån med sur melk, å du må for all del ikke ha sur melk i dem. Du skal røre til passe deig, men ikke rør for mye...EG blir gal... i år blei det nokka halvfeite tørre ting som i et godt lys kunne blitt forveksla med tynne knekkebrød...
Eg har ikke nokka bilda av dem, for eg ønske ikke å skremme eller få fremtidige lefsebakera til å få skrekken...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar