31. mars 2014

vikingdrakten er ferdig

No e eg ferdig med vikingdrakten. 




Med forkle som har samisk inspirert motiv.

Eg har enda å feste skulder stroppene, å sette på brystskålene, men det kan eg ikke gjøre før alt e i hus.
Vi e fornøyd med resultatet. No har eg gjort dette en gang, så eg vet kossen eg må gjøre det om det blir flere. (det trur eg).

Her er noen bilder hvordan drakten ser ut framme og bak.











Bilde med belte er litt uklart.
























Så kommer noen bilder av sjalet.

solen er ikke "rett", den skal være slik.










Så kommer det noen bilder av "bare" drakten.









slyngebånd til pynt på linserk

slyngebånd til pynt på drakt













Her er smykker som konfirmanten har arvet og fått. smykket har hun arvet fra hennes oldemor, og sølvknappene som er på beltet og på drakten for å feste forkle har hun fått av sin gudmor. Hennes gudmor brukte de når hun var liten

Nå er jeg så godt som ferdig
Maimåned med 17. mai, konfirmasjoner og kansje andre festligheter skal bare komme. vi er klare -nesten. Vi må enda få tak i sko, men vi har en plan...
Nå er det bare klær til de andre barna som står for tur. Prøvde meg på å få ordnet slike til guttene og, men de var ikke like imponert.. blir nokk dress på de to.
litt smådetaljer.

                                                                              


2 kommentarer:

  1. En svær jobb du har gjort! Er imponert! Og pia ser kjempefornøyd ut:))

    SvarSlett
  2. Takk:) Trur ho blei fornøyd.
    Å no sitt eg her å e heilt tom.. Ka skal eg finne på å gjøre? Kom akkurat på at eg kan prøve å sy ei skinnveske med detalja, å nokka å strikke på må eg jo ha..:) men ka?

    SvarSlett